pátek 21. ledna 2011

Budoucnost silniční dopravy v ČR

Mno, tak jsem si přečetl jeden z blogů na abclinuxu.cz. Konkrétně tento. A nějak nevím, co si o tom mám myslet.

Teda vlastně: Za jakým účelem je mýtné v tomto rozsahu plánováno? Napadají mě 2 scénáře. Tím prvním je znevýhodnit silniční dopravu oproti jiným způsobům dopravy. Tím druhým je finanční zisk státu.

Nejprve k tomu druhému scénáři. Pokud to dopadne takto, tak potěš koště. Prostě nadělme další daňovou zátěž našim dětem a ať se snažej. Budu si někdy chtít koupit auto? Čím dál víc mám pocit, že ne.

První důvod je už o něco zajímavější. Myslím, že jediný druh dopravy, který je schopný jakžtakž konkurovat silniční dopravě co do pokrytí území, je železnice. Ano, na železnici dneška v ČR je spousta věcí špatně. Ale když už měníme silniční dopravu, změňme i tu železniční. Zejména převoz nákladu na delší vzdálenosti je ideální přemístit na železnici. Elektrická lokomotiva táhnoucí 3000 tun nákladu bude asi lepší, než 100 kamiónů. 100 kamiónů z TPCA do Francie se v silniční síti poměrně projeví. Kdežto jeden vlak projede železniční sítí snadno. Zvlášť, když železniční vlečka do TPCA vede. Fakt tam vede, já ji viděl! V reálu, ne na mapě.
Samozřejmě, otázka je, kde se vezme ta elektřina pro lokomotivu. Ale to už je na jiné povídání.

Žádné komentáře:

Okomentovat