čtvrtek 24. března 2011

Rychlonabíjecí baterky

Tuhle nedavno jsem četl článek o baterkách, které se nabijí během několika minut. V diskuzi byl zmíněn jeden poměrně závažný problém těchto baterií.

Baterka v mém telefonu má kapacitu 4.81 Wh. Tedy baterka je schopna dodávat 4.81 W po dobu jedné hodiny. Autoři článku tvrdí, že jde o baterie schopné nabít se v řádu jednotek minut. Předpokládejme tedy, že by se stihla zcela nabít během 15 minut. To by znamenalo elektrický odběr při nabíjení 19.24W. To není zase tak moc. Teď si ale představme, že milion lidí v ČR přijde v 17:30 z práce domů a strčí mobil do nabíječky. Spotřeba elektrické energie skokově vzroste téměř o 20MW, aby o několik málo minut opět skokově spadla o těch samých skoro 20MW.

A co když nebudu nabíjet obyčejnou baterku v mobilu, ale třeba baterku v notebooku. Baterka v mém notebooku má cca 48Wh. Tedy desetkrát tolik. Kdybych chtěl nabíjet baterku, musel bych mít 200W zdroj k notebooku. Posluchárny S3, S6 a S9 V budově matematicko-fyzikální fakulty mají každá kapacita přes 100 míst. Představme si, že v každé se sejde 100 studentů, každý s notebookem. Jak už to ve škole bývá, všechny vyučovací hodiny začínají ve stejnou chvíli. V řádu několika vteřin tedy vzroste odběr těchto tří poslucháren o 60kW. Unesou něco takového rozvody v posluchárnách? Unesou to centrální jističe v místě, kudy elektřina vstupuje do budovy? Unese takovouhle změnu rozvodná síť PRE?

A teď ještě jeden vtípek. Automobilky (a nejen ony) nám začínají nutit elektromobily. Nic proti tomu, nápad je to dobrý. Představme si ale, že ti lidé, co přijeli z práce a nabíjí si mobilní telefon, začnou nabíjet i svá auta. Zde jsem se dočetl, že auto s kapacitou baterií 115 kWh ujelo 605 km. Nám ale bude stačit dojezd 100km. Tedy nějakých 19kWh. Tohle chci nabít během 15 minut? Ok, odběr 76kW! Vy někdo máte doma elektrickou přípojku, která Vám dodá 76kW? Tedy nějakých 345A při 220V? Co udělá rozvodná síť ČEZu, když k ní připojím 1000 takových aut najednou? A co když avizovaný milión? Ten odběr by byl 76GW! to je sedmkrát víc, než je dnes špičkový odběr celé české republiky!

Pojďme ještě dál. Zaveďme elektrické autobusy. Alespoň na linkách MHD. Jak velké ty budou mít baterie? Třeba jenom 100kWh? Při nabíjení tedy odběr 400kW. Kolik jich bude potřeba nabít po večerní dopravní špičce? 5000? To je odběr 2GW! To znamená plný výkon jaderné elektrárny Temelín! Která navíc pojede 15 minut a pak ji vypnem? Ne, tohle jaderný reaktor fakt neumí, jak jsme viděli ve Fukušimně.

A z čeho bude krmit baterie, když ne z uranu? Ze slunce? Po skončení večerní dopravní špičky? To už je u nás tma! Z větrných elektráren? Co když nebude foukat?

No koukám, že pan vedoucí útvaru rozvoje ČEZu se bude muset ještě hodně ohánět, pokud chce zavést elektromobily a dobíjecí stanice na všelijakých parkovištích.

1 komentář:

  1. He? Co když přijde milion lidí v 17:30 z práce a všichni se rozhodnou si uvařit vodu na kafe v rychlovarné konvici? Jaká si myslíš, že je distribuce nabíjení mobilů v čase? Skoro bych si myslel, že to bude skoro rovnoměrné rozdělení.

    A co kdyby se pro auta zavedl mechanizmus něco jako noční proud, o kterém si šíří informace vysokofrekvenčními signály (ten je snad, protože je v tu dobu přebytek energie v síti, ne?)? Chytré nabíjedlo, které by nabíjelo naplno jen na noční proud? (Nemluvě o tom, že tenhle princip by se dal ještě zobecnit a propracovat do větších detailů.)

    To když třeba bude víc baterií než autobusů / automobilů, náhradní baterka se bude nabíjet v době, kdy je to pro síť přípustné, pak se jenom vymění a vybitá baterka bude čekat, na vhodný okamžik k dobití.

    Není třeba strašit, hned tak se takhle nezelektrifikujeme a do té doby někdo, kdo tomu rozumí víc než my, vymyslí, jak všechny problémy vyřešit.

    OdpovědětVymazat